5+1, avagy ezeket az előadásokat lesz érdemes megnézni ősszel

Hamarosan itt a szeptember, ez pedig azt jelenti, hogy hamarosan elindul a 2018-19-es színházi évad. Az alábbiakban összegyűjtöttem öt nagyszínházi és egy kisszínházi bemutatót, amelyre érdemes lesz odafigyelni az őszi hónapokban.

 

40330131_2007672255921465_2190912209813504000_n.jpg

1. Szörényi Levente – Bródy János: István, a király (Budapesti Operettszínház, bemutató: 2018. szeptember 20.)

Az István, a királyt mindenki ismeri, dalait fiatalok és idősebbek egyaránt dúdolják, ami nem is csoda, hiszen az 1983-as bemutatója óta szinte minden évben bemutatásra kerül valamelyik városban a darab. Pár évvel ezelőtt a Szegedi Szabadtéri Játékokon debütáló Alföldi Róbert-féle rendezés nagy port kavart, idén a Budapesti Operettszínház a Zikkurat Színpadi Ügynökséggel közösen álmodja színpadra a klasszikus történetet. A premiert 2018 augusztusában szabadtéren, Baján tartották, szeptembertől pedig kőszínházban is látható lesz a produkció. Személy szerint én leginkább Székely Kriszta rendező miatt várom már, hogy láthassam az előadást, mert a tavalyi évadban a Kékszakáll rendezése az egyik kedvencemmé vált. Ugyanakkor kissé szkeptikus is vagyok, mert egyelőre nem tudom elképzelni az Operettszínház társulatának nagy részét a rockopera szerepeiben, de igyekszem nyitottan állni a dologhoz.

unnamed-1-1.jpg

2. Andrew Lloyd Webber-Glenn Slater-Julian Fellowes: Rocksuli (Madách Színház, bemutató: 2018. szeptember 21., 22., 23.)

A Madách Színházban a nyilvános tervek szerint idén csupán egyetlen új bemutató érkezik, ez pedig nem más, mint a 2003-as Rocksuli című mozifilm musical változata, amely 2015-ben debütált a Broadway és a londoni West End színpadán. Ebben az előadásban – a filmből kiindulva – nagyon sok múlik a főszereplőn és a gyerekeken, annál is inkább, mert az alapanyag egy tipikus hollywoodi minta alapján megírt forgatókönyv, így a történetben túl sok váratlan fordulat nem várható. Ráadásul a Webberrel való kapcsolatom sem éppen mondható kedvezőnek, eddig a legtöbb darabját vegyes érzelmekkel fogadtam, egyik sem tudott igazán mély nyomot hagyni bennem, kíváncsi vagyok, hogyan birkózik meg egy „modern” történettel. A rendező, csak úgy, mint a többi Webber-mű és nagy volumenű musicalek esetén, Szirtes Tamás.

harom-esos-nap-474-279-114356.jpg

3. Richard Greenberg: Három esős nap (Orlai Produkciós Iroda-Belvárosi Színház, bemutató: 2018. október 1.)

Kovács Patrícia, Szabó Kimmel Tamás és Schruff Milán – talán ennyi is elég, hogy már felkeltse az érdeklődésünket Richard Greenberg háromszereplős darabja iránt. Az előadás a ’60-as és a ’90-es években játszódik, két generáció történetét ismerhetjük meg – ugyanazoknak a színészeknek az alakításában. Novák Eszter rendezését október elejétől láthatjuk majd a Belvárosi Színházban. És ha mindez nem lenne elég, elég csak egy pillantást vetni az amerikai változat szereplőinek listájára: Julia Roberts, Paul Rudd és Bradley Cooper, az angliai bemutatón pedig többek között Colin Firth-nek tapsolhatott a közönség.

web_kopf_new_18_bemutatok_diktator.jpg

4. Charlie Chaplin: A diktátor (Vígszínház, bemutató: 2018. október 13.)

A Vígszínház 123. évadának első bemutatója a miatt is érdekes, hogy a Chaplin család Eszenyi Enikőnek engedélyezte Magyarországon először a színpadi előadást, így egy újabb ősbemutatót köszönthetünk október közepén. A történet egy olyan korban játszódik, amikor a szegénység és az őrület féktelenné vált, az emberség és a szabadságba vetett hit elbukott. A történet Ausztria megszállásáig követi Hitler Birodalmának kiépülését és a zsidóság meghurcoltatásának eredményeit. Chaplin világhíres alkotását – amelyről a rendező utólag azt nyilatkozta, hogy ha tudott volna a német koncentrációs táborok borzalmairól, akkor nem készíti el a filmet – Vecsei H. Miklós, Vörös Róbert és Eszenyi Enikő dolgozta színpadra, utóbbi rendezi is, a színpadon többek között ifj. Vidnyánszky Attilát, Szilágyi Csengét, Hajduk Károlyt, Wunderlich Józsefet, Ember Márkot és Király Dánielt láthatjuk majd.

radnoti-szinhaz-474-279-99199.jpg

5. Osztrovszkij: A művésznő és rajongói (Radnóti Színház, bemutató: 2018. október 20.)

A Radnóti Színház hazánk egyik legerősebb társulatával rendelkező, legprofesszionálisabb teátruma, így gyakorlatilag bármit szívesen ajánlok a repertoáron lévő darabok közül. (Csak nézzük meg alaposan, hogy hová szól a jegyünk, mert a színház épületének szomszédságában zajló felújítási munkálatok miatt ebben az évadban a Radnóti hat játszóhellyel rendelkezik!) Októberben új bemutatóra készülnek: a színház világában játszódó komédia a fiatalok vágyai és a boldoguláshoz szükséges kompromisszumok ellentétét járja körül, olyan színészekkel a főszerepben, mint Lovas Rozi, Pál András, Rusznák András, Porogi Ádám és Martinovics Dorina, valamint Börcsök Enikő vendégszereplésének is örülhetünk. A művet, Morcsányi Géza friss fordításában, Valló Péter rendezi.

performance_cover_image_59.jpg

+1. Büszkeség és balítélet két színészre (Centrál Színház - Kisszínpad, bemutató: 2018. szeptember 14.)

És végül, de nem utolsó sorban szeptember közepétől lesz látható a Centrál Színházban a Jane Austen klasszikusából készült Büszkeség és balítélet. A közismert regényt Joannah Tincey adaptált színpadra, az előadás érdekessége, hogy az összes szerepet két színész játssza. Balsai Móni és Schmied Zoltán – akik a Liza, a rókatündér és a novemberben a mozikba kerülő X – A rendszerből törölve után harmadszor dolgoznak együtt a rendező Ujj Mészáros Károllyal – ketten együtt 11 karakter bőrébe bújnak be, így már csak emiatt is érdemes lesz megtekinteni az előadást.